Cyber en datarisico verzekeren

Cyber en Data Risico verzekeren tegen de gevolgen van hacking, systeeminbraak, verloren data, gegevensdiefstal en cyber-aanvallen.

Bent u gehackt?

Snel en doelgericht reageren op dataverlies, hackers of cyberaanvallen beperkt de schade. U krijgt hulp van ervaren security-professionals, met wereldwijd bereik en met uitgebreide juridische expertise. Meldt u een inbreuk? Dan staat een team van ervaren professionals voor u klaar. Zij helpen u databases en websites te repareren, belanghebbenden te informeren en juridische kosten te beperken.

Systeeminbraak

Een Cyberverzekering dekt de financiële gevolgen van inbreuk op uw systemen of data:

  • Kosten van forensisch onderzoek;
  • Kosten van communicatie met providers, klanten, toezichthouders, justitie, creditmaatschappijen en andere stakeholders;
  • Kosten voor extra klantenondersteuning (bijvoorbeeld via een call centre);
  • Kosten van crisismanagement, reputatieherstel en PR-campagnes.

Privacy

De gevolgen van gestolen privacygevoelige gegevens zijn verzekerd:

  • Kosten van onderzoek door bijvoorbeeld justitie of creditcardmaatschappijen;
  • Claims van individuele personen;
  • Boetes opgelegd door toezichthouders, of andere verplichte vergoedingen.

Aansprakelijkheid

Als uw website of e-mail onbedoeld het auteursrecht schendt, laster verspreidt of een virus bevat, dekt de Cyberverzekering de hieruit voortvloeiende kosten af.

Hacking

Dekking voor schade veroorzaakt door hackers:

  • Reparatie, vervanging of herstel van websites, programma’s of data;
  • Kosten van gestolen software of data;
  • Kosten van onderzoek en advies in systeembeveiliging;
  • Kosten van forensisch onderzoek naar de identiteit van een hacker;
  • Kosten van PR-advies voor reputatiebescherming.

Afpersing

De schade van hackers die uw website of data gijzelen, is verzekerd. U krijgt bijstand van security-experts en eventueel betaald losgeld wordt vergoed.

Omzetverlies door cyberaanvallen

Als een DDoS-actie of andere aanval op uw computersystemen leidt tot omzetverlies, bijvoorbeeld door uitval van een webwinkel, is dit verlies gedekt.

Juridisch advies

De Cyberverzekering is inclusief een gratis juridisch advies. ICT Recht scant hierbij uw bewerkersovereenkomst en past deze waar nodig aan. Nog geen bewerkersovereenkomst? Dan stelt ICTRecht er één voor u op. Meer informatie of direct uw scan aanvragen? Neem dan per e-mail contact met ons op.

Gratis scan op cybersecurity

De Cyberverzekering is inclusief een gratis securityscan op cyberrisico’s (samenwerking met RedSocks Security). De scan geeft inzicht in de huidige status van uw beveiligingsmaatregelen en helpt u uw cyberveiligheid te vergroten en de kans op schade sterk te verminderen.

Disaster Recovery Maturity Scan

Hoe goed bent u voorbereid op een calamiteit? Hebt u de juiste disaster recovery-maatregelen getroffen? Door samenwerking met KPN Business Continuity wordt u door een ervaren organisatie getest.

Aansprakelijkheidsrisíco’s bedrijven nemen fors toe!

Bedrijven krijgen te maken met steeds grotere aansprakelijkheidsrisico’s, stelt Allianz op basis van een wereldwijd onderzoek naar meer dan 100.000 schades. Claims worden groter, complexer en internationaler door wereldwijde product recalls en milieu-incidenten.

De voornaamste oorzaken van aansprakelijkheidsschades voor bedrijven zijn gebrekkige producten en gebrekkige kwaliteit van geleverde diensten, ongelukken en menselijke fouten. Risico’s op het gebied van bedrijfsaansprakelijkheid kunnen ontstaan door een toenemend aantal oorzaken en hebben het potentieel uit te groeien tot grotere en complexere schades voor het bedrijfsleven.

Het aantal ‘alledaagse’ aansprakelijkheidsschades (vallen of uitglijden op de werkvloer) neemt af door strengere veiligheidseisen en beter risicomanagement. Anderzijds worden aansprakelijkheidsschades in potentie groter. “Bovendien ontstaan er nieuwe bedrijfsmatige aansprakelijkheidsrisico’s door disruptieve technologieën en complexere bedrijfsmodellen van de alsmaar groter wordende deeleconomie.”

Top 3

Gebrekkige producten of diensten veroorzaken bijna een kwart van de waarde van alle schades (23%). Een gemiddelde schade kost bedrijven meer dan € 260.000. “Het aantal terugroepacties is gestaag gegroeid door onder andere de invloed van werkplek- en productveiligheid en meer proactieve regelgeving”, aldus Allianz.

Het aantal aanrijdingen en ongelukken in de auto- en luchtvaartsector is verminderd, maar die categorie is nog altijd goed voor meer dan een vijfde van de totale waarde van alle claims (22%) en het grootste aantal claims.

Menselijke fouten (19%) vormen de derde belangrijkste schadeoorzaak, “voornamelijk gedreven door incidenten met enorme schades tot gevolg, zoals lucht- en scheepvaartongevallen maar ook letselschades van werknemers”.

Claimcultuur

Schades boven de 1 miljard dollar komen steeds vaker voor. Dat komt volgens Allianz door strengere toezichthouders, complexere ‘supply chains’ en een groter bewustzijn rondom de Amerikaanse cultuur van procesvoering en schadevergoedingen. Daarnaast zien verzekeraars een forse toename van grote zaken op het gebied van milieuaansprakelijkheid in de mijnbouw en bouwsector. Regionaal gezien hebben vooral Azië en Latijns-Amerika te maken met meer milieuclaims. “Analyses laten zien dat de gemiddelde schade bij een milieu-incident bedrijven al snel meer dan € 2,3 miljoen kost. De kosten kunnen echter gemakkelijk verveelvoudigen in geval van omvangrijke rampen.”

Nieuwe technologie

Nieuwe technologieën zorgen voor veiliger rijden, maar ook voor cyberrisico’s, productaansprakelijkheid en terugroepacties. “Automatisering zal zeer waarschijnlijk leiden tot een groter productaansprakelijkheidsrisico voor fabrikanten van machines en componenten en voor software leveranciers. Nieuwe wetten rondom databescherming doen aansprakelijkheidsrisico’s op het gebied van cyber toenemen. Dit resulteert mogelijk in zware boetes en straffen. In Europa bijvoorbeeld vanaf 2018, maar in feite geldt dit overal ter wereld.”

Budget, Natura of Restitutie!

Wat maakt de verschillende type Basisverzekeringen anders voor jou?

Budget en Natura
Zorgverzekeraars kopen zorg in bij ziekenhuizen en andere zorgverleners voor haar verzekerden. De zorgverzekeraar bepaald de prijs die de zorgverlener krijgt en de behandeling die moet worden gegeven. Dit doen zij op basis van landelijke data, de standaard behandelnorm en sturen op deze manier op kosten en “kwaliteit”.

Mocht de arts een andere behandeling nodig achten (vooruitgang gaat snel) dan kan de arts worden gekort of dient hiervoor vooraf goedkeuring te krijgen van de zorgverzekeraar.

Restitutie
Bij een Restitutie Basisverzekering zal de arts de behandeling doen die wordt nodig geacht en krijgt hiervoor de vergoeding die ervoor staat (Nederlands tarief). Dus de zorgverzekeraar betaald de nota zonder invloed uit te kunnen oefenen richting de zorgverlener over de behandeling.

Juridisch verschil
Strikt juridisch bezien ben je klant van de zorgverzekeraar (zorgverzekeraar bepaald wat voor jou goed is) als je een Natura of Budget Basisverzekering hebt. En je bent klant van de arts als je een Restitutieverzekering hebt.

Bij de vraag aan mensen wat ze belangrijk vinden zal iedereen de Restitutie Basisverzekering willen voor de prijs van een Budget Basisverzekering.